Rachunki, opłaty, faktury… Umowy, dokumenty, akty i wiele innych, takie dokumenty i inne znajdą się w każdym domu. Ważne, aby mieć porządek, bo łatwiej znaleźć i zazwyczaj to ważne dokumenty. Jak to zrobić? Co z czym poukładać?
Niestety nie pokażę wam, jak u mnie to wygląda, bo moje małe cuda uległy częściowemu zniszczeniu podczas przeprowadzki. Jednak jest to mój sposób sprawdzony i uważam, że najlepszy. Zawsze wszystko wiedziałam gdzie jest i łatwo wszystko znajdowałam.
Czego będziemy potrzebować?
- Segregatory – najlepiej dwa lub więcej,
- Koszulki do segregatorów – wybierz te lepsze, ponieważ po pewnym czasie, w miarę użytkowania gorsze koszulki się niszczą i drą,
- Przekładki do segregatora – możesz zrobić sama z papieru technicznego kolorowego albo kupić gotowe. 100 sztuk w sklepie kosztuje około 5 zł.
- Teczki – kilka sztuk,
- Przegródki lub tzw. kuwety na dokumenty – myślę, że jedna wystarczy lub gdy masz więcej rzeczy do posegregowania to dwie
- Cienkopisy, markery i zakreślacze – lubię gdy jest kolorowo i ładnie opisane – opisane = ładne i zorganizowane
Tak więc, gdy mamy już potrzebne rzeczy możemy działać! Zacznij od uporządkowania dokumentów.
Jeden segregator przeznacz na:
- umowy do pracy
- umowy na sprzęty w domu itp.
- wszelkie gwarancje i ubezpieczenia
- bank i wszelkie umowy z nim związane
Drugi segregator przeznacz na:
- akty urodzenia, ślubu, itp.
- płatności i faktury
- dokumentacje medyczną rodziny
- ważniejsze dokumenty domu
Gdy już podzieliłaś dokumenty powsadzaj wszystko w koszulki (każdy dokument pojedynczo). Porozdzielaj działy przekładkami do segregatora, a na wystającym brzegu napisz jaki to dział, np. BANK, AKTY, BADANIA, UMOWY, BANK, PŁATNOŚCI, GWARANCJE, UBEZPIECZENIA, itp.
Następnie wszystkie inne dokumenty, typu świadectwa dziecka lub takie, których nie chcesz mieć lub niepotrzebnie będą zajmować miejsce w segregatorze powkładaj w oddzielne teczki i poopisuj je. Wszystkie teczki powkładaj do przegródek. Na sam koniec poopisuj fronty segregatorów, czyli co w nich jest. Tak abyś wiedziała, na pierwszy rzut oka, po który segregator sięgnąć. Przeznacz jedną półkę w domu na dokumenty, postaw koło siebie segregatory i przegródki. Niech to będzie tylko miejsce na dokumentację domową.
Może się wydawać, że to dużo roboty, ale raz zrobisz, a później mniej czasu poświęcisz na szukanie danego dokumentu. I pamiętaj, aby każdy następny dokument od razu wkładać do danego segregatora czy teczki, wtedy unikniesz bałaganu. Tak samo postępuj z dokumentami w firmie czy innym miejscu pracy.
Przykłady:
Zdjęcia z pinterest.com